
Spletitá cesta k výslednému návrhu vitráží pro kapličku sv. Anny
Jak už jsem se dozvěděli, první návrhy vitráží pro kapličku byly vystaveny 28.7.2024, kdy se konala mše svatá při příležitosti svátku svaté Anny.
Návrh číslo jedna vznikl ve sklářské dílně u Marie Skolkové a Libora Vopata v Druztové u Plzně. Samozřejmě mu předcházela návštěva ve Vochově. Tento návrh si nezískal největší přízeň, přestože obsahuje jednoduchou, a přesto výstižnou symboliku s tradičním zpracováním určeným do historického objektu. S trochou škodolibosti mi nedá nedodat, že je to návrh, který nevznikal, na rozdíl od ostatních, přímo ve Vochově.

Značnou podporu veřejnosti si získal návrh č. 2. Pro toto ztvárnění zaznělo výstižné spojení „všeobjímající láska“. Bezmezná a bezpodmínečná láska matky a dcery, matky a syna, babičky a vnuka. To vše v teplých barvách a oblých tvarech, které jakoby přimykaly ztvárněné postavy k sobě. Tento návrh jsme zkoušeli následně zvětšený a vytištěný instalovat přímo do oken kapličky. Nezapadal však do rázu opravené kapičky. Neseděla barevnost a s ohledem na tvary bychom se dostali na vyšší cenu finální vitráže. Skláři vysvětlovali vysokou cenu červených skel i tím, že je barvy docíleno použitím pravého zlata!

Návrh číslo tři obsahoval malbu, která jednak byla po zvětšení moc titěrná, jednak by vyžadovala zapojení malířů na sklo. Obávali jsme se, že tento návrh není vhodným návrhem vzhledem k velikosti oken. Poslední návrh číslo 4 se skládal z malinkých kousků skla. Jednalo se o abstraktní ztvárnění, které navozuje řadu pocitů a asociací, avšak i tento motiv byl po zvětšení na skutečnou velikost oken shledán za nevhodný pro okna malých rozměrů.


Autor předloh Radek Popelka nebyl spokojen ani s jedním z návrhů, pro které se hlasovalo, protože uznal, že návrhy nebyly na míru malým oknům, ale hodily by se spíše pro velká kostelní okna. Dalším faktorem, ke kterému bylo potřeba přihlédnout, byla barevnost nově opravované fasády kapličky, která v té době teprve vznikala. Autor předloh navštívil v následujících týdnech opět sklářskou dílnu a začal zpracovávat další návrh, u kterého se inspiroval tím, co se lidem, kteří hlasovali líbilo, barevností fasády kapličky po rekonstrukci a zohlednil také připomínky a doporučení sklářů. Finální podoba návrhů vitráží je proto průnikem ztvárnění symboliky spojené s kapličkou, technicky zvládnutelné složitosti a rozumné ceny.

Základním motivem finálního návrhu vitráží je snaha pomocí symbolů vyjádřit trojjedinou sv. Annu. Trojjedinost je znázorněna stylizovaným písmenem A (Anna), které zároveň přechází do písmene M (Marie, dcera sv. Anny). Dále linie pokračuje do horní části v podobě kříže, který symbolizuje vnuka, Ježíše Krista. Symbolika vs. Anny je dále podtržena květem lilie. Listy lilie tvoří písmeno V ( Vochov). V horní části tvoří žlutá skla symboliku svatozáře. Výsledná použitá skla budou ve stylu „opál“ a okolí květiny ze skla „katedrál“. Z praktického hlediska k rozhodování přispěl i fakt, že jde celý hlavní motiv vyrobit z jednoho typu skel.
V dalším příspěvu Vás seznámíme s postupující výrobou vitráží …
Sami okna a vitráže vyrobit ani financovat nezvládneme
Děkujeme lidem a společnostem, které se na projektu podílí
Společnost Novatec Fenster + Türen s.r.o., Na Perkách 635, Líně – výrobce dubových okenních rámů
Společnost Plzeňský Prazdroj, a.s., U Prazdroje 64/7, Plzeň – financuje výrobu jedné ze dvou vitráží
Sklářský ateliér Vopat v Druztové u Plzně – výrobce vitráží
Jan Linhart ml. – stavební práce
Dobrovolníci, kteří projekt realizují nebo poskytli finanční dar spolku